Dnes jsem se rozhodl přispět troškou do mlýna i k signálnímu tématu měsíce, věnovanému řeholím, řádům, společenstvím pospolitého života a různým církevním hnutím. Chtěl bych nabídnout trošku rozhled i mimo hranice ŘKC.
To, že existuje mnišství a řeholní život i v pravoslavných a jiných východních církvích, to nikoho asi celkem nepřekvapí, mnišství koneckonců vzniklo z poustevnických komunit právě na Východě. Možná ale pro některé bude překvapením, že podobná společenství existují i v různých západních církvích (pojmu "nekatolická" se vyhýbám, je to stejné jako říkat o ŘKC, že je "neevangelická"), konkrétě především u anglikánů a luteránů. Překvapivé to může být z toho důvodu, že většina lidí (bez ohledu na konfesi) má zafixováno, že reformace podrobila mnišství zdrcující kritice, většina klášterů byla v protestantských zemích zrušena (někdy dokonce i radikálními fanatiky zničena), mnozí bývalí řeholníci a řeholnice (včetně Martina Luthera a jeho ženy Kateřiny z Bory) se oženili, respektive vdaly.
Musíme si ovšem uvědomit, že (alespoň co se týče luteránů) reformace nekritizovala myšlenku života v komunitě jako takovou - někteří mniši dokonce dál žili nerušeně klášterním způsobem života i poté co kolem nich běžela reformace v plném proudu a dokonce sami přijali reformační myšlenky. To je vidět na 27. článku Augsburského vyznání (v druhé části "o zlořádech v církvi"), který není nadepsán "o mnišství" nebo "o klášteřích" nýbrž "O klášterních slibech". Co tedy reformátorům vadilo?
Všechny tyto výhrady ovšem nejsou zaměřeny proti komunitnímu životu jako takovému, pouze proti takovým mechanismům, které způsobují, že tato forma života přestane být darem pro daného jedince i pro církev a stane se nesmyslným mučením, které Bůh po nikom nepožaduje a nemá před ním žádnou záslužnou hodnotu.
Z toho důvodu nemůže být zas tak překvapivé, že v reformačních společenstvích, která se nerozešla radikálně s církevní tradicí (luteráni) nebo se pokoušejí zachovávat "via media" mezi katolickým a protestantským typem církve (anglikáni, zvláště větev High church) existují různé komunity, které řeholním životem žijí, nebo se křesťanskou mnišskou tradicí alespoň inspirují (nejpřitažlivější je většinou františkánská spiritualita). Dochází k rehabilitaci základního kamene komunitní spirituality, společné modlitby denních dob (officia). V posledních sto letech s rozvojem ekumenického hnutí přichází mnoho inspirace i z mezicírkevního kontatku, řada komunit se pak výslovně ekumenicky profiluje (typického zástupce, Taizé, asi není třeba představovat). Níže přikládám pár odkazů, kde je možné zjistit další informace.
Lutherské řády a společnosti (angl. Wikipedie)
Anglikánské řády a společnosti
Dějiny vysokocírkevního a liturgického hnutí (můj článek v češtině)
no, já mám z Německa zkušenost s těmito komunitami. Existuje komunita žijící podle benediktovy Řehole - <a href="http://www.schwanberg.de/index.php/communitaet-casteller-ring-ev.html" target="_blank">http://www.schwanberg.de/index.php/communitaet-casteller-ring-ev.html</a> , z toho společenství byly sestry u nás v komunitě, no, ale opravdu existuje celá "spleť" těchto komunit - a Bohu díky za to :)<br />
<br />
Nedávno v naší mnichovské komunitě pobývala jedna sestra z ekumenické komunity - i když tam je většina katolíků :) <a href="http://www.monasterodibose.it/index.php/" target="_blank">http://www.monasterodibose.it/index.php/</a><br />
je to fajn taková různorodnost
I já moc děkuji. Znám z Itálie podobnou ekumenickou mnišskou komunitu jako je v Taize. Vždy mne zajímalo, jak je tomu "jinde".<br />
Dnes se situace ohledně "vstupu do kláštera" změnila a proto i zachovávání slibů (moudrá matka církev nyní dává přesná pravidla, jak probíhá čas před složením věčných slibů tam, kde jsou) nemůže být jen tak odvolatelné, vždyť jak bychom pak po manželech mohli požadovat jejich věrnost manželskou.
Přínosný článek. Někdy je dobré udělat si "výlet" za hranice ŘKC. Díky
Díky za rozšíření obzorů!
Na obou celosvětových kongresech oblátů sv. Benedikta jsem se setkala s obláty, kteří se jako křesťané-nekatolíci stali obláty katolických klášterů (USA, Velká Británie, Austrálie). Někteří z nich působí jako duchovní a z benediktinské spirituality čerpají inspiraci pro své působení ve vlastní denominaci.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.